Uczniowie podczas lekcji rozwiązują w grupach zadania, które mają na celu rozwijanie spostrzegawczości, uczenie umiejętności formułowania hipotez, ustalania algorytmów.
Wykonywane zadania są odkrywcze i zmuszają uczniów do myślenia. Uczniowie wykorzystują kalkulatory graficzne, wprowadzają pewne procedury i odkrywają zachodzące prawidłowości. Jest to istotny element przygotowujący uczniów do pisania prostych programów na kalkulator.
SCENARIUSZ LEKCJI MATEMATYKI
w klasie VI szkoły podstawowej
DZIAŁ PROGRAMU: Liczby wymierne
OPRACOWAŁA:
Dorota Kiślak
Zespół Kształcenia Podstawowego i Gimnazjalnego nr 6, Gdańsk
TEMAT LEKCJI: Nietypowe działania na liczbach wymiernych – wykorzystanie kalkulatora graficznego.
CELE:
poznawczy:
- umiejętność pracy z kalkulatorem graficznym
- postępowanie zgodnie z algorytmem
- odkrywanie prawidłowości, formułowanie wniosków
kształcący:
- kształtowanie sprawności logicznego myślenia
- rozwijanie spostrzegawczości
- uczenie umiejętności formułowania hipotez
wychowawczy :
- umiejętność pracy w grupie
METODY PRACY:
- ćwiczenia praktyczne
- metoda słowna
FORMA ORGANIZACYJNA LEKCJI:
- praca w grupach
- praca zbiorowa z nauczycielem
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- kalkulatory graficzne
- zadania dla uczniów przygotowane na ksero
- tablica przygotowana do zapisywania wniosków z kolejnych zadań
- tabelka do oceniania uczniów podczas lekcji
PRZEBIEG LEKCJI:
1. Przywitanie się z uczniami.
2. Sprawdzenie obecności.
3. Uświadomienie uczniom celu lekcji.
Uczniowie podczas lekcji będą zdobywać umiejętność pracy z kalkulatorem graficznym, będą wykorzystywać jego niektóre funkcje (algorytm) do odkrywania prawidłowości zachodzących między liczbami a w następstwie – formułować wnioski.
4. Praca uczniów w grupach, podanie regulaminu.
- każda grupa otrzymuje opowiadanie związane z treścią lekcji
- zadaniem jest wygranie konkursu (opisanego w opowiadaniu)
- konkurs składa się z siedmiu zadań, które należy wykonać przy pomocy kalkulatora graficznego
- zadania są rozwiązywane po kolei, począwszy od pierwszego
- jeśli grupa odgadnie regułę, to zapisuje zasadę na kartce i woła nauczyciela, który sprawdza, czy jest poprawna
- pierwsze trzy grupy, które odgadły regułę zostają nagrodzone punktami:
I grupa – 10pkt.
II grupa – 9pkt.
III grupa – 8pkt.
Drużyna, która jako pierwsza odgaduje zasadę musi ją wyjaśnić pozostałym grupom oraz wniosek zapisuje na tablicy; wygrywa grupa, która uzbiera najwięcej punktów
W trakcie trwania lekcji na tablicy umieszczona jest tabelka, w której umieszcza się zdobywane przez uczniów punkty. Każda z grup zostaje oceniona według uzyskanych punktów.
Podczas wykonywania odpowiednich zadań, na tablicy umieszczane są karty z przyciskami na kalkulator, aby uczniom było łatwiej wprowadzać zadane procedury.
5. Podsumowanie lekcji.
Wyciągnięcie wniosków po wykonaniu wszystkich zadanych zadań – wspólna dyskusja nauczyciela z uczniami.
6. Zadanie i omówienie pracy domowej.
Pracą domową jest zadanie polegające na wykonaniu odpowiednich rachunków w celu dostrzeżenia pewnych prawidłowości.
Dorota Kiślak